Resources

>

Legal Info

>

Dlaczego Ochrona Marki Ma Znaczenie

Dlaczego ochrona marki ma znaczenie?

Agnieszka Lesiak

Agnieszka Lesiak

27 October 20235 min read

Share This Blog

Znak towarowy

Wiele osób zadaje sobie pytanie, po co w ogóle chronić znak towarowy. Czy ochrona własności intelektualnej jest aż tak ważna? W jakim celu podmioty dokonują zgłoszeń znaków towarowych? Aby odpowiedzieć na te pytania można by przywołać pobudki wprowadzenia instytucji znaków towarowych do porządku prawnego oraz argumentów, które za tym przemawiały. W niniejszym wpisie postaram się podsumować w skondensowanej formie najważniejsze korzyści, jakie płyną z zastrzeżenia znaku towarowego. Jeżeli interesuje Cię procedura zgłoszenia znaku towarowego, to zapraszam do zapoznania się z tym artykułem, w którym opisujemy procedurę zastrzeżenia.

Znak towarowy, co to właściwie jest?

Pewnie większość z nas nie zdaje sobie sprawy, że w życiu codziennym na każdym kroku napotykamy znaki towarowe. Znak towarowy to tak naprawdę każde oznaczenie, które umożliwia odróżnienie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów, lub usług innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym najczęściej używanym przez przedsiębiorców jest logo marki lub nazwa danej marki. Oprócz klasycznych znaków towarowych wyróżniamy niestandardowe znaki, o których możecie przeczytać tutaj.

Głównym zadaniem znaków towarowych jest możliwość identyfikacji produktów pochodzących od konkretnego przedsiębiorcy i odróżnieniu tych produktów od tzw. podróbek oferowanych przez inne podmioty.

Ochrona marki - po co zastrzec znak towarowy?

Na początku swej działalności każda nowa marka aspiruje do stworzenia konkretnych skojarzeń związanych z własnym wizerunkiem, co wiąże się z nakładami finansowymi na działalność marketingową, planowaniem oraz wdrażaniem strategii. Celem jest zbudowanie rozpoznawalności wśród konsumentów i wywołanie pozytywnych emocji związanych z marką co w sposób bezpośredni ma przełożyć się na sukces danej marki. Dodatkowy wydatek związany z ochroną znaku towarowego to inwestycja chroniąca markę na następne 10 lat. O kosztach zastrzeżenia znaku towarowego możecie przeczytać tutaj.

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego często wybieramy odzież i akcesoria z rozpoznawalnym logo i symbolami?

Jest to efekt brandingu tych firm oraz budowania w naszych umysłach wyjątkowego wizerunku. Dzięki temu, niejako automatycznie sięgamy po produkty ozdobione znanymi symbolami, ponieważ kojarzymy je z wysoką jakością i prestiżem.

I to właśnie wizerunek marki jest kluczowy w kontekście znaków towarowych. Chroniąc znak towarowy związany z Twoją marką, zapewniasz sobie ochronę przed nielegalnym kopiowaniem i wykorzystywaniem swoich nakładów poczynionych na zbudowanie wizerunku marki.

Korzyści płynące z zastrzeżenia znaku towarowego

1. Ochrona nakładu finansowego i czasowego

Główną korzyścią płynącą z zastrzeżenia znaku towarowego jest ochrona trudu i czasu, które zostały poświęcone na kreowanie unikalnego wizerunku marki. Poświęcając liczne godziny na planowanie i rozwijanie świadomości marki, właściciele powinni zdawać sobie sprawę, że zgłaszając znak towarowy, chronią efekty swojej pracy przed ewentualnymi zagrożeniami i nieuprawnionym wykorzystaniem przez innych. W przypadku braku tej ochrony narażamy się na nieuczciwe działania innych uczestników rynku, które mogą w efekcie prowadzić do utraty naszej własnej marki.

2. Znak towarowy pozwala łatwiej znaleźć Twoje produkty

Ochrona znaku towarowego pomaga w odróżnieniu Twoich produktów od konkurencji. Kiedy klienci widzą Twój znak towarowy, nie tylko rozpoznają Twoje produkty, ale także utożsamiają go z pewnością jakości i profesjonalizmu.

Dlaczego to tak istotne, zwłaszcza dla startupów i właścicieli nowych marek?

Ponieważ konkurencja w dzisiejszym świecie jest ogromna. Wielu przedsiębiorców konkurujących na rynku oferuje podobne produkty lub usługi. Twój znak towarowy staje się wówczas Twoją unikalną tożsamością, która przyciąga uwagę klientów i daje im powód, by wybrać właśnie Ciebie.

3. Znak towarowy to cenne aktywo

Z jednej strony znak chroni Twoją markę, a z drugiej zyskuje wraz z jej rozwojem. Posiadanie zastrzeżonego znaku towarowego może otworzyć drzwi do ekspansji na rynki międzynarodowe. Twój znak towarowy może również stać się atrakcyjnym aktywem w kontekście potencjalnych inwestycji lub fuzji z większymi korporacjami. W dłuższej perspektywie przy sprzedaży marki, zastrzeżony znak towarowy, będzie korzystnie oddziaływał na potencjalną transakcję.

4. Ochrona przed podróbkami

Zastrzegając znak towarowy, zyskujemy dodatkowe możliwości ochrony przed osobami kopiującymi lub podszywającymi się pod naszą markę. Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawo do egzekwowania swoich praw i działania przeciwko tym, którzy próbują naruszyć Twoją własność intelektualną. Niezwykle ważne staje się to przy czynach nieuczciwej konkurencji dokonywanej przez inne podmioty na rynku. Zastrzegając swój znak zdecydowanie łatwiej wymusisz na stronie podszywającej się pod Twoją markę zaprzestania działań.

5. Stajesz się właścicielem swojej marki

Posiadanie znaku towarowego daje Ci wyłączne prawa do korzystania z niego i umieszczania go na swoich produktach. To zapewnia, że Twoje inwestycje w markę pozostaną chronione i nie zostaną wykorzystane przez inne firmy. To kluczowe w perspektywie długoterminowego rozwoju marki, ponieważ zastrzeżony znak towarowy stanowi podstawę pewności i stabilności. Dodatkowo po zastrzeżeniu znaku towarowego zyskujesz prawo do posługiwania się oznaczeniem ®. Nieuprawnione użycie ® stanowi wykroczenie i jest zagrożone karą grzywny.

Podsumowanie

Zastrzeżenie znaku towarowego stanowi gwarancję, że wysiłek, praca i nakłady finansowe, które wkładasz w markę, nie zostaną zmarnowane. Zyskujesz dodatkową ochronę do walki z kopiującymi Cię podmiotami. Gwarantujesz sobie długofalową bezpieczną możliwość inwestycji w swoją markę. Dodatkowo zwiększasz wartość swojej firmy poprzez zabezpieczenie własności intelektualnej.

Powyższy przegląd nie jest wyczerpujący. Osoby zainteresowane ochroną swojej marki oraz chcące dowiedzieć się więcej na temat korzyści płynących z zastrzeżenia, zapraszam do kontaktu.


Share This Blog

FAQs

Czy muszę zastrzec znak towarowy?

Nie, żaden podmiot nie jest zobligowany do ochrony swojej marki poprzez rejestrację znaku towarowego. Niemniej jednak zastrzegając znak towarowy, uzyskujesz dodatkową ochronę i pewność w zakresie swojego brandu.

Czy mając zastrzeżony znak, mogę walczyć z osobami naruszającymi moją markę?

Tak, posiadając zastrzeżony znak towarowy, uzyskujesz dodatkowe możliwości walki z osobami podszywającymi się pod Twoją markę. Strategia obrony marki powinna być dobrana indywidualnie do każdej sprawy.

Czy ktoś może ukraść moją markę?

Niestety tak. Obecnie na rynku czyny nieuczciwej konkurencji nie należą do rzadkości. Nieuczciwi przedsiębiorcy “żerują” na młodych, dobrze prosperujących markach podszywając się pod nie. W zależności od podjętych działań przez nieuczciwego przedsiębiorcę mogą one prowadzić do utarty przez Ciebie Twojej marki. 

Czy każdy może zastrzec znak towarowy?

Tak. Niezależnie od tego, czy posiadasz firmę, czy jesteś osobą fizyczną nieposiadającą firmy, możesz zastrzec swój znak towarowy. 

Trademarkia Logo

Poland

Globalny lider w zakresie ochrony znaków towarowych na świecie

Szybkie linki

Our Team

Blog

Trademarkia Global

Trademarkia Europe

Reach Us

Disclaimer: The information contained in this website is provided for informational purposes only, and should not be construed as legal advice. Although LegalForce RAPC Worldwide P.C., dba Trademarkia P.C., is a law firm (the “Firm”), your use of this website does not establish an attorney-client relationship with the Firm. Such a relationship can only be established after the Firm decides that it is willing and able to accept the engagement after a conflict check and after a written retainer agreement is agreed upon between you and the Firm. Your use of this website is also subject to our Terms of Use and Privacy Policy.

* Please note that prices listed on this website are subject to change based on fluctuations in exchange rates with respect to USD.