Piotr Pawel Sliwinski
26 January 2024 • 3 min read
Share This Blog
W moich poprzednich wpisach omówione zostały opłaty urzędowe związane z uzyskaniem
rejestracji znaku towarowego w Polsce i w Unii Europejskiej. Dziś czas na trzeci niezwykle
ważny dla polskich przedsiębiorców rynek, czyli Wielką Brytanię.
Jeszcze do niedawna Wielka Brytania była jednym z państw członkowskich Unii
Europejskiej. Rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Unii Europejskiej do spraw
Własności Intelektualnej (EUIPO) automatycznie załatwiała nam zatem problem ochrony
naszej marki na jej terytorium. Niestety to już przeszłość. Zgonie z wolą wyborców wyrażoną
w referendum z 2016 r., Wielka Brytania opuściła szeregi Unii i aktualnie nie jest w żaden
sposób powiązana ze wspólnym rynkiem. Siłą rzeczy również znaki zgłaszane i rejestrowane
w EUIPO nie są już automatycznie chronione na terytorium tego państwa. Jeśli zatem
chcemy, aby nasza marka była bezpieczna, konieczne jest dokonanie oddzielnego
zgłoszenia.
W tym miejscu warto zauważyć, że pomimo tego, iż Wielka Brytania zdecydowała się na
opuszczenie Unii Europejskiej, w dalszym ciągu pozostaje ona bardzo istotnym partnerem
gospodarczym Polski. Eksport polskich towarów i usług do Wielkiej Brytanii rokrocznie
przekracza wartość 60 miliardów złotych. Wielka Brytania jest po Niemczech, Czechach i
Francji, głównym odbiorcą polskiego eksportu. Co więcej, w obrotach handlowych z tym
krajem, Polska notuje systematycznie bardzo dużą nadwyżkę, gdyż wartość naszego
importu jest blisko trzykrotnie mniejsza. Wśród towarów wysyłanych z Polski do Wielkiej
Brytanii poczytne miejsce zajmują artykuły spożywcze, co z jednej strony wydaje się być
związane z faktem, że kraj ten nie jest samowystarczalny żywnościowo, z drugiej zaś z
pokaźną polską społecznością.
Szacunki są bardzo rozbieżne, ale można spokojnie założyć, że Polacy stanowią aktualnie
co najmniej 1% ludności Zjednoczonego Królestwa, co w liczbach bezwzględnych przekłada
się na prawie 700 tysięcy osób. Ponieważ obydwa kraje leżą dość blisko siebie, a
komunikacja pomiędzy nimi jest łatwa, szybka i tania, wielu naszych rodaków utrzymuje stały
kontakt ze swoją ojczyzną, a w konsekwencji zna marki obecne na polskim rynku.
Brytyjskie prawo znaków towarowych podobne jest do polskiego i europejskiego. Proces
uzyskiwania ochrony jest zatem dość szybki pozbawiony nadmiernych formalności. Jednym
z jego niewątpliwych atutów jest fakt, że opłatę urzędową uiszcza się tylko raz, na etapie
zgłoszenia znaku. Brak jest zatem, istniejących w Polsce, oddzielnych opłat za publikację i
ochronę po udzieleniu prawa ochronnego.
Jeśli chodzi o samą wysokość opłat, to nie są one wygórowane. Podstawowa opłata,
obejmująca zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie, to koszt 170 funtów. Każda
dodatkowa klasa oznacza konieczność wysupłania dodatkowych 50 funtów. Są to kwoty
nieco wyższe niż w Polsce, ale nie różniące się od opłat pobieranych przez Urząd Patentowy
RP w sposób drastyczny. Należy również pamiętać o różnicach w rozmiarach obydwu
rynków. W Wielkiej Brytanii mieszka wszak około 30 milionów ludzi więcej niż w Polsce.
Rejestracja znaku towarowego w Wielkiej Brytanii to przede wszystkim inwestycja w
bezpieczeństwo naszej marki. Eliminujemy w ten sposób ryzyko, że nasz znak towarowy
zostanie skopiowany przez nieuczciwych konkurentów, którzy np. dostrzegli popularność
naszych towarów wśród polskich konsumentów i postanowili „zagospodarować” Polaków
zamieszkujących na wyspach. Oczywiście prawo brytyjskie posiada mechanizmy
pozwalające na odzyskanie praw do przywłaszczonych znaków towarowych przez ich
prawowitych właścicieli. Takie awaryjne działania są jednak zawsze znacznie bardziej
kosztowne i czasochłonne niż rejestracja znaku towarowego.
Lepiej zatem oszczędzić sobie niepotrzebnych kłopotów oraz zbędnych wydatków i po prostu
odpowiednio wcześnie zarejestrować swój znak w Wielkiej Brytanii. Standardowa procedura
w tym zakresie trwa zwykle nie dłużej niż 4 miesiące. Posiadanie zarejestrowanego znaku
otwiera też przed nami szereg możliwości biznesowych, takich jak chociażby udzielanie
licencji zewnętrznym partnerom na korzystanie z naszej marki.
Share This Blog
Related Blogs
Trolle patentowe i trolle znaków towarow...
25 July 2024 • 2.5 min read
Prawa autorskie vs. Znak towarowy: Co da...
3 July 2024 • 3 min read
Czy można opatentować przepis?
6 June 2024 • 6 min read
Czy można chronić prawnie nazwę bloga, p...
3 June 2024 • 5 min read
Prosty przewodnik po odnawianiu znaków t...
27 May 2024 • 5 min read
Poland
A global leader in trademark protection in the world
Disclaimer: The information contained in this website is provided for informational purposes only, and should not be construed as legal advice. Although LegalForce RAPC Worldwide P.C., dba Trademarkia P.C., is a law firm (the “Firm”), your use of this website does not establish an attorney-client relationship with the Firm. Such a relationship can only be established after the Firm decides that it is willing and able to accept the engagement after a conflict check and after a written retainer agreement is agreed upon between you and the Firm. Your use of this website is also subject to our Terms of Use and Privacy Policy.
* Please note that prices listed on this website are subject to change based on fluctuations in exchange rates with respect to USD.