Zasoby

>

Informacje prawne

>

Jak Unikn Naruszenia Cudzego Znaku Towarowego

Jak uniknąć naruszenia cudzego znaku towarowego?

Katarzyna Eliza Binder-Sony

Katarzyna Eliza Binder-Sony

12 February 20244 min read

Udostępnij ten blog

Jak uniknąć naruszenia cudzego znaku towarowego?

Znaki towarowe odgrywają kluczową rolę w ochronie tożsamości i renomy marki firmy, odróżniając jej produkty lub usługi od konkurencji i budując zaufanie konsumentów. Może niestety zdarzyć się, iż dojdzie do nieumyślnego naruszenia znaku towarowego innej firmy, które może doprowadzić do niepotrzebnych kłopotów prawnych, strat finansowych i szkody wizerunkowej.

W tym artykule chcemy zawrzeć praktyczny przewodnik dla firm na temat tego, jakie kroki można podjąć by nie tylko uniknąć lub chociaż zminimalizować ryzyko naruszenia znaków towarowych ale i chronić własną markę w optymalny sposób.

Ale czym są te znaki towarowe?

Zanim przejdziemy do strategii unikania naruszenia cudzych wcześniejszych znaków towarowych, istotne jest, aby rozumieć, czym są te znaki.

Znak towarowy to oznaczenie (potocznie nazywane marką bądź logo) stosowane w handlu i służące do identyfikacji produktów lub usług konkretnego przedsiębiorcy. Używanie różnych znaków towarowych umożliwia odróżnianie produktów tego samego rodzaju oferowanych przez różnych przedsiębiorców, stanowiąc tym samym podstawę do budowania wizerunku i renomy marki.

Znaki towarowe mogą obejmować nazwy marek, ich logo, slogany, a nawet charakterystyczne opakowania produktów czy powtarzające się wzory na towarach.

Przeprowadzenie Dokładnych Badań Wcześniejszych Znaków Towarowych

Jednym z pierwszych kroków by uniknąć naruszenia cudzych znaków towarowych jest przeprowadzenie kompleksowego badania nowo wybranego znaku. Obejmuje to sprawdzenie identycznych i podobnych wcześniejszych znaków towarowych, aby mieć pewność, że wybrana przez nas dopiero co nazwa nie koliduje z istniejącymi już znakami towarowymi. Badanie wykonuje się w krajowej bazie Urzędu Własności intelektualnej dla właściwego kraju (takiej jak baza Urzędu Patentowego UPRP lub Europejskiego Urzędu Własności Intelektualnej EUIPO), aby wyszukać dostępne zgłoszone lub zarejestrowane znaki towarowe i ocenić czy istniałoby ryzyko konfuzji w razie sprzeciwu lub pozwania o naruszenie.

Dodatkowo należy również rozważyć sprawdzenie znaków towarowych niezarejestrowanych, które mogą nie być oficjalnie zarejestrowane w danej jurysdykcji, ale pod pewnymi warunkami nadal może się okazać, że są chronione.

Współpraca ze Specjalistą IP

Konsultacja z profesjonalnym pełnomocnikiem, który nie tylko jest prawnikiem z uprawnieniami (tj. posiada tytuł zawodowy adwokata, radcy prawnego lub rzecznika patentowego) ale też specjalizuje się na co dzień od lat w prawie własności intelektualnej, w tym prawie znaków towarowych to kluczowy krok w procesie zminimalizowanie ryzyka naruszenia cudzego znaku towarowego. Profesjonalni pełnomocnicy zajmujący się własnością intelektualną mogą dostarczyć cennych informacji na temat zawiłości prawa znaków towarowych, ocenić ryzyko związane z wybranym znakiem i pomóc przejść ci przez proces rejestracji bez obaw o dodatkowe niespodzianki, jakie mogą pojawić się w trakcie postępowania rejestracyjnego (odmowa urzędu, sprzeciw zgłoszony przez osobę trzecią). Inwestycja w poradę prawną już na wczesnym etapie wdrażania nowej marki może uchronić twoją firmę przed potencjalnymi sporami prawnymi i stratami finansowymi w przyszłości.

Rejestracja Znaku Towarowego

Choć rejestracja nie jest obowiązkowa, zabezpieczenie się poprzez rejestrację znaku towarowego niesie ze sobą wiele korzyści, w tym prawne domniemanie własności znaku, ochrona na całym terytorium kraju czy nawet krajów (pojedyncza rejestracja w Unii Europejskiej daje ochronę we wszystkich 27 członkach EU) i możliwość wniesienia pozwu o odszkodowanie w przypadku naruszenia. Współpracując z profesjonalnym pełnomocnikiem zajmującym się znakami towarowymi i mogącym cię bezpośrednio reprezentować przed urzędem, da ci pewność, że rejestracja będzie kompleksowo i prawidłowo przeprowadzona, zgodnie z potrzebami twojej firmy.

Monitorowanie i Egzekwowanie Praw

Ochrona znaku towarowego to proces ciągły. Pamiętaj, wcale nie kończy się na udanej rejestracji znaku towarowego i uzyskania świadectwa rejestracji. Musisz nadal regularnie monitorować rynek pod kątem potencjalnych naruszeń, ale tym razem pod kątem egzekwowania swoich praw wobec nowo pojawiających się biznesów, które potencjalnie mogą naruszać twój znak. Możesz rozważyć wysłanie listów ostrzegawczych z żądaniem zaprzestania naruszeń, złożenie sprzeciwu w określonym terminie lub wszczęcie postępowania sądowego przeciwko naruszającym stronom. Proaktywne monitorowanie i egzekwowanie swoich praw pokazuje twoje zaangażowanie w ochronę marki i może skutecznie odstraszyć potencjalnych naruszycieli. Współpraca w tym zakresie z profesjonalnym pełnomocnikiem może okazać się nieoceniona. Może za ciebie monitorować nowo zgłaszane znaki i ostrzegać o potencjalnym ryzyku naruszenia, przygotować strategię i po konsultacji z tobą ją egzekwować w twoim imieniu, podczas gdy ty będziesz zajmować się na spokojnie dalszym rozwojem swojej marki.

Unikanie Powszechnych Pułapek

Pamiętaj, po pierwsze, aby zminimalizować ryzyko naruszenia cudzych znaków towarowych, unikaj używania znaków podobnych do istniejących znaków towarowych, nawet jeśli nie są one identyczne.

Bądź ostrożny przy wybieraniu nazw domen internetowych, nazw użytkowników w mediach społecznościowych i materiałów marketingowych, a najlepiej przy pomocy profesjonalnego pełnomocnika upewnij się przed wprowadzeniem marki na rynek,, że nie narusza ona wcześniejszych praw innych firm.

Ponadto, bądź na bieżąco z zmianami na rynku i trendami branżowymi, aby dostosowywać swoją strategię znaku towarowego na bieżąco.

Podsumowanie

Jak widzisz, naruszenie cudzego znaku towarowego może mieć poważne konsekwencje dla firmy, począwszy od problemów prawnych po szkody wizerunkowe i może być też bardzo kosztowne. Poprzez zrozumienie podstaw znaków towarowych, przeprowadzenie badania, skorzystanie z porady prawnej, rejestrację znaku i wdrożenie proaktywnych strategii monitorowania, można znacznie zredukować to ryzyko i dać ci dodatkowe atuty w postaci ochrony własnego znaku towarowego. Podjęcie tych kroków chroni nie tylko twoją firmę, ale także buduje na lata pozytywny wizerunek twojej marki na rynku.


Udostępnij ten blog

Trademarkia Logo

Poland

Globalny lider w zakresie ochrony znaków towarowych na świecie

Szybkie linki

O Nas

Blog

Trademarkia Globalni

Trademarkia Europe

Napisz do nas

Informacja zawarta na tej stronie internetowej jest dostarczana wyłącznie w celach informacyjnych i nie należy jej interpretować jako porady prawnej. Mimo że LegalForce RAPC Worldwide P.C., działająca jako Trademarkia P.C., jest kancelarią prawną („Kancelaria”), korzystanie z tej strony internetowej nie tworzy relacji adwokat-klient z Kancelarią. Taka relacja może zostać ustanowiona tylko po tym, jak Kancelaria zdecyduje, że jest gotowa i może przyjąć zlecenie po sprawdzeniu konfliktu interesów oraz po akceptacji pisemnej umowy o świadczenie usług prawnych między tobą a Kancelarią. Korzystanie z tej strony internetowej podlega również naszym Warunkom korzystania z usługi i Polityce prywatności.

Proszę zauważyć, że ceny wymienione na tej stronie internetowej mogą ulec zmianie w związku z wahaniem kursów walutowych względem dolara amerykańskiego (USD).