Zasoby

>

Informacje prawne

>

Nietypowe Znaki Towarow

Znakowanie zmysłów: spojrzenie na nietradycyjne znaki towarowe

Lorena Neira

Lorena Neira

6 October 20233 min read

Udostępnij ten blog

znak towarowy

W stale rozwijającym się świecie własności intelektualnej znaki towarowe nabrały w ciągu ostatnich dwóch dekad nowego znaczenia. W latach 1996–2016 w całej Unii Europejskiej (UE) przetoczyła się fala zgłoszeń nietradycyjnych znaków towarowych, w ramach której zgłoszono ponad 11 000 niestandardowych znaków.

W jurysdykcjach objętych Porozumieniem w Sprawie Handlowych Aspektów Praw Własności Intelektualnej (TRIPS) i Konwencją paryską, nietradycyjne znaki również zostały uwzględnione. Warunkiem tego uwzględnienia jest wymóg, żeby znaki te były charakterystyczne i zauważalne wizualnie.

Ponadto rozporządzenie UE (UE) 2017/1001, które weszło w życie 1 października 2017 r., wyeliminowało potrzebę stosowania wymogu przedstawienia graficznego. Zmiana ta miała na celu ułatwienie rejestracji znaków niewidocznych wizualnie „poprzez wykorzystanie dostępnej technologii”.

Jak widać, nie chodzi już tylko o logo i nazwy. To opowieść o kształtach, kolorach, dźwiękach, a nawet ruchomych znakach. Zagłębmy się więc w ten temat i zobaczmy, co jeszcze możesz chronić jako znak towarowy.

1. Kształt rzeczy

W latach 1996–2016 do EUIPO w kategorii kształtu zgłoszono 9042 nietradycyjnych znaków. Oznacza to, że przedmioty codziennego użytku, takie jak kultowa butelka Coca-Coli czy trójkątna czekolada Toblerone, będą mogły być teraz prawnie chronione jako znaki towarowe.

2. Odrobina koloru

Świat nietradycyjnych znaków towarowych został namalowany żywą paletą barw. We wspomnianym już wyżej okresie, w UE złożono 1210 wniosków o rejestrację kolorowych znaków towarowych. Te kolorowe znaki składały się wyłącznie z jednego koloru lub kombinacji kolorów, żaden z nich nie posiadał konturów.

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektórzy z nas ekscytują się, gdy odrywamy róg papieru do pakowania i widzimy słynny błękit Tiffany’ego, będący znakiem towarowym?

Aby zabezpieczyć znak towarowy dla pojedynczego koloru lub ich kombinacji, producenci muszą udowodnić, że konkretny kolor lub kombinacja kolorów odróżnia ich markę od innych konkurentów w swojej branży.

To nie jest zwykłe ćwiczenie polegające na kolorowaniu; to twórcze przedsięwzięcie, które stawia przed firmami wyzwanie posiadania kawałka tęczy.

Pamiętaj, musisz mieć dowód, że Twój konkretny kolor wyróżnia Twoją markę na tle konkurencji w Twojej branży.

3. Symfonia dźwięku

W miarę zagłębiania się w świat nietradycyjnych znaków towarowych, natrafiamy na krainę wypełnioną dźwiękami i melodiami. Znaki dźwiękowe, składające się wyłącznie z dźwięku lub kombinacji dźwięków, zaczęły wytwarzać fale. Te znaki towarowe można było usłyszeć i rozpoznać, podobnie jak dżingiel lub unikalny dźwięk marki.

W 1999 roku kultowy dzwonek Nokii był pierwszym dźwiękiem zarejestrowanym jako znak towarowy w Unii Europejskiej. To była muzyka dla uszu firm, które chciały wyróżnić się na rynku.

NOKIA DZWONEK 1994

4. Czy słyszałeś o „ruchomych znakach"?

Nawet jeśli sprawdziłeś, co może być znakiem towarowym, prawdopodobnie nie słyszałeś jeszcze o prawach do ruchomych znaków towarowych.

Można je również nazwać „znakami ruchu”.

Te mniej znane znaki wyróżniają się ruchem lub zmianą położenia elementów znaku. Może to również obejmować sekwencję nieruchomych obrazów przedstawiających ruch.

Może być to nawet krótki film lub animacja przedstawiająca Twoją markę.

*Kliknij dwa razy w wideo, aby odtworzyć przedstawiony znak

Jeśli jesteś posiadaczem jakiegokolwiek dobra w tym rodzaju, rozpocznij zgłoszenie znaku towarowego już dziś.

Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem znaku towarowego tej chwytliwej melodii, której nie możesz wyrzucić z głowy!

Rejestracja nietradycyjnego znaku towarowego, takiego jak unikalny dźwięk, kolor, kształt czy ruch, niesie ze sobą wiele korzyści. Zwiększa odrębność i rozpoznawalność marki, wyróżniając ją na zatłoczonym rynku i wspierając lojalność konsumentów. Ta forma rejestracji znaku towarowego zapewnia ochronę prawną, uniemożliwiając innym stosowanie podobnych elementów, które mogłyby wprowadzić konsumentów w błąd i zezwalając jednocześnie na międzynarodowe uznanie. Zapewnia także elastyczność w dostosowywaniu się do zmieniających się trendów rynkowych, przekształcając te niekonwencjonalne elementy w cenne aktywa i budując zaufanie konsumentów, ostatecznie wzmacniając tożsamość Twojej marki i obecność na rynku.

Aby uzyskać więcej informacji lub porozmawiać z jednym z naszych ekspertów, skontaktuj się z nami już teraz.


Udostępnij ten blog

FAQs

Czy rejestracja nietradycyjnego znaku towarowego znacząco różni się od rejestracji zwykłego znaku towarowego?

Nie, proces jest niemal łudząco podobny. Jedyną różnicą jest potrzeba wykazania, dlaczego akurat dany dźwięk czy kolor są charakterystyczne dla twojej marki.

Jakie są rodzaje nietradycyjnych znaków towarowych?

Nie ma zamkniętego katalogu, jednakże najczęściej wymienia się wśród nich kolory, kształty oraz dźwięki.

Czy nietradycyjny znak towarowy można zarejestrować jedynie w Unii Europejskiej?

Nie. Znaki te, jeżeli spełniają wytyczne niezbędne do uznania ich za znaki nietradycyjne, można rejestrować na całym świecie, m.in. w Wielkiej Brytanii czy USA.

Trademarkia Logo

Poland

Globalny lider w zakresie ochrony znaków towarowych na świecie

Szybkie linki

O Nas

Blog

Trademarkia Globalni

Trademarkia Europe

Napisz do nas

Informacja zawarta na tej stronie internetowej jest dostarczana wyłącznie w celach informacyjnych i nie należy jej interpretować jako porady prawnej. Mimo że LegalForce RAPC Worldwide P.C., działająca jako Trademarkia P.C., jest kancelarią prawną („Kancelaria”), korzystanie z tej strony internetowej nie tworzy relacji adwokat-klient z Kancelarią. Taka relacja może zostać ustanowiona tylko po tym, jak Kancelaria zdecyduje, że jest gotowa i może przyjąć zlecenie po sprawdzeniu konfliktu interesów oraz po akceptacji pisemnej umowy o świadczenie usług prawnych między tobą a Kancelarią. Korzystanie z tej strony internetowej podlega również naszym Warunkom korzystania z usługi i Polityce prywatności.

Proszę zauważyć, że ceny wymienione na tej stronie internetowej mogą ulec zmianie w związku z wahaniem kursów walutowych względem dolara amerykańskiego (USD).