Piotr Pawel Sliwinski
20 October 2023 • 3 min read
Udostępnij ten blog
Zagadnieniem, które naturalnie pojawia się jako jedno z pierwszych, w sytuacji, kiedy chcemy chronić naszą markę, jest kwestia kosztów. W niniejszym tekście omówione zostaną opłaty urzędowe związane z rejestracją znaku towarowego w Polsce.
Struktura opłat pobieranych przez Urząd Patentowy RP jest nieco skomplikowana, co wynika z faktu, iż są one pobierane na etapie zgłoszenia oraz na etapie formalnej rejestracji. Podstawową opłatą, którą musimy uiścić w momencie zgłoszenia znaku, jest 400 złotych. Obejmuje ona jedną klasę towarów lub usług, ustalona w oparciu o tak zwaną klasyfikację nicejską. Każda kolejna klasa oznacza dodatkowe 120 złotych płatne na konto Urzędu Patentowego RP.
W przypadku rejestracji znaku towarowego w Polsce i korzystania z usług profesjonalnego pełnomocnika, czyli np. adwokata lub rzecznika patentowego, konieczne jest również uiszczenie opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w wysokości 17 złotych.
Po uiszczeniu wspomnianych wyżej opłat, Urząd Patentowy RP zbada czy nasze zgłoszenie spełnia wymogi formalne, a następnie rozpocznie się trwający 3 miesiące okres sprzeciwowy. Jeśli wszystko przebiegnie bez problemów i nie ujawnią się właściciele wcześniejszych znaków, którzy chcieliby zablokować rejestrację naszego znaku, procedura rejestracji dobiegnie końca. Wówczas Urząd Patentowy ponownie zwróci się do nas o dokonanie kolejnych płatności. Pierwszą z nich będzie 90 złotych za publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym. Opłata ta ma charakter stały i jest niezależna od ilości klas. Dodatkowo będziemy musieli zapłacić za 10-letni okres ochronny. W tym przypadku opłat wynosi 400 złotych za każdą klasę.
Jak nietrudno policzyć, minimalna kwota, jaką będziemy musieli łącznie uiścić na tym etapie, to 490 złotych. W przypadku rejestracji znaku w dwóch klasach suma ta wzrośnie do 890 złotych, a w przypadku trzech klas 1290 złotych.
Konieczność wyłożenia dodatkowych środków na etapie rejestracji może być nieco irytująca. Istnieją wszak na świecie urzędy patentowe, które w przypadku rejestracji znaków towarowych pobierają opłatę jednorazowo, na etapie zgłoszenia. Z drugiej jednak strony system dwuetapowego poboru opłat ma też pewne plusy. Musimy bowiem pamiętać, że samo zgłoszenie znaku jedynie rozpoczyna procedurę udzielenia prawa ochronnego i nie jest równoznaczne z jego rejestracją. Może się zdarzyć, że nasz znak zostanie uznany przez urząd za nienadający się do rejestracji lub też rejestracja nie dojdzie do skutku z powodu wniesienia skutecznego sprzeciwu przez właściciela wcześniejszego znaku. W takiej sytuacji opłaty urzędowe ograniczą się do tych uiszczonych na etapie zgłoszenia, co w pewnym stopniu będzie ograniczało poniesione przez nas straty.
Jak widać, ochrona własności intelektualnej wiąże się z pewnymi wydatkami. Minimalny budżet, jaki musimy zaplanować na same opłaty urzędowe to 890 złotych, nie licząc opłaty skarbowej od pełnomocnictwa. Jest to jednak inwestycja, którą zdecydowanie warto ponieść, zwłaszcza jeśli na poważnie myślimy o rozwoju swojej marki. Posiadanie zarejestrowanego znaku towarowego nie tylko bowiem daje nam faktyczny monopol na używanie danego oznaczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale również znacznie ułatwia korzystanie z roszczeń przewidzianych chociażby w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Udostępnij ten blog
Niestety nie. W przypadku zdarzeń, które skutkują odmową udzielenia prawa ochronnego na dany znak towarowy, np. w sytuacji wniesienia skutecznego sprzeciwu, uiszczone opłaty nie są zwracane przez Urząd Patentowy. Z tego względu ważne jest, aby przed dokonaniem zgłoszenia zasięgnąć profesjonalnej porady, która pozwoli na ograniczenie ryzyka niepowodzenia.
Opłaty urzędowe muszą być każdorazowo uiszczone w pełnej, należnej wysokości i nie ma możliwości ich obniżenia. Przedsiębiorcy chcący chronić swoje marki, mogą jednak aplikować o bon o wartości 1000 euro, przyznawany przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Posiadacze takich bonów mogą uzyskać refundację 75% kosztów poniesionych przez nich na opłaty urzędowe.
Klasy, w których zgłaszamy nasz znak towarowy, to zestawienie produktów i usług, dla których chcemy chronić naszą markę. Specyfikacja zgłaszanego znaku jest więc pochodną profilu naszej działalności gospodarczej. Ponieważ co do zasady nie jest możliwe modyfikowanie specyfikacji po zgłoszeniu znaku, bardzo ważne jest, aby prawidłowo dobrać klasy.
Powiązane blogi
Trolle patentowe i trolle znaków towarow...
25 July 2024 • 2.5 min read
Prawa autorskie vs. Znak towarowy: Co da...
3 July 2024 • 3 min read
Czy można opatentować przepis?
6 June 2024 • 6 min read
Czy można chronić prawnie nazwę bloga, p...
3 June 2024 • 5 min read
Prosty przewodnik po odnawianiu znaków t...
27 May 2024 • 5 min read
Poland
Globalny lider w zakresie ochrony znaków towarowych na świecie
Informacja zawarta na tej stronie internetowej jest dostarczana wyłącznie w celach informacyjnych i nie należy jej interpretować jako porady prawnej. Mimo że LegalForce RAPC Worldwide P.C., działająca jako Trademarkia P.C., jest kancelarią prawną („Kancelaria”), korzystanie z tej strony internetowej nie tworzy relacji adwokat-klient z Kancelarią. Taka relacja może zostać ustanowiona tylko po tym, jak Kancelaria zdecyduje, że jest gotowa i może przyjąć zlecenie po sprawdzeniu konfliktu interesów oraz po akceptacji pisemnej umowy o świadczenie usług prawnych między tobą a Kancelarią. Korzystanie z tej strony internetowej podlega również naszym Warunkom korzystania z usługi i Polityce prywatności.
Proszę zauważyć, że ceny wymienione na tej stronie internetowej mogą ulec zmianie w związku z wahaniem kursów walutowych względem dolara amerykańskiego (USD).